Otomotiv endüstrisi tedarikçilerine yönelik kalite yönetim sistemi olan ISO/TS 16949:2009, otomotiv sektörüne ait şartların tanımlandığı, otomotiv tedarikçileri için teknik standartların uyumuyla oluşturulmuş bir standarttır. Kuzey Amerikan QS 9000 Standardı ile Avrupa otomotiv standartlarını (Alman VDA 6.2, Fransız EAQF, İtalyan AVSQ gibi) bir araya getirerek yeni bir standart olarak benimsenmiştir.

ISO/TS 16949’a göre ancak otomotiv yan sanayi tedarikçileri belgelendirilebilir. Sistem ISO 9001:2000’e dayanır ve yönetim sistemlerinin kurulması ve denetlenmesine değişik bir bakış açısı getirir. ISO/TS 16949:2009 mevcut kalite yönetim sistem mevzuatlarına yeni ve katı kurallar getirmez.

Neden ISO/TS 16949:2009?

Amacı;

  • Sürekli iyileştirme,
  • Hataların önlenmesi,
  • Değişkenliğin azaltılması,
  • Tedarik zincirindeki kayıpların azaltılmasını sağlayacak temel kalite sistemini geliştirmektir.

Faydaları;

  • Birden fazla belgelendirme denetimine olan gereksinmeyi ortadan kaldırarak otomotiv üretimi ve ilgili parça ve servis organizasyonlarının kalite yönetim sistemine genel bir yaklaşım sağlar,
  • Kullanımı kolaydır
  • Dokümantasyon miktarında azalma sağlar,
  • Ana üreticilerin tedarikçi değerlendirmelerinde kolaylık sağlaması.

Uygulama Alanları;

  • Üretim,
  • Servis parçası tedarikçileri,
  • Tedarikçiler,
  • Parça veya malzeme tedarikçileri,
  • Isıl işlem, boyama, kaplama veya diğer yüzey işlemlerini yapanlar,
  • Müşteriye özel diğer işlemlerin tedarikçileri.

Önemli Noktalar

  1. Üretimdeki otomotiv parçası imal etmeyen bölümler ve çalışanlar üreticinin isteği üzerine, denetim kapsamı dışına çıkarılabilir. Denetim ve belgelendirme fiyatlandırılması yalnızca otomotiv parçası imalatı ile ilgili bölümdeki çalışan sayısı ile belirlenir.
  2. Tetkiki 1. aşama ve 2. aşama olarak iki ayrı denetim olarak yapmak mecburidir. 1. aşama tetkike tüm hazırlıklar tamamlanmış olarak girilmesi tavsiye edilir.
  3. ISO 9001 standardından çok farklı olmayan ISO/TS 16949’a geçiş ISO 9001’i uygulayan işletmeler için son derece kolaydır. Temel ve önemli fark Müşteri Özel İsteklerinin uygulanıp uygulanmadığının denetlenmesidir. Ana otomotiv üreticilerinin tedarikçilerinden bazılarına uygulaması için zorunlu tuttuğu bazı özel istekleri aşağıda sıralanmıştır. Parçanın önemine, kullanım vs. durumuna göre istekler artmaktadır. Bunlar;

– SPC (İstatistiksel Proses Kontrol) – APQP (İleri Ürün Kalite Planlaması)
– FMEA ( Olası Hata Türü ve Etkileri Analizi) – PPAP (Üretim Parçası Onay Prosesi)
– MSA (Ölçüm Sistemleri Analizi)